Het aantal jongeren tussen de 12 en 14 jaar dat al alcohol drinkt, is de afgelopen jaren stevig afgenomen. De vele aandacht in de media voor de schadelijke gevolgen van alcohol voor deze jongeren is de oorzaak, denken drankexperts.
Ouders zijn daardoor strenger geworden. Dat geldt niet voor de groep jongeren tussen 14 en 16 jaar. Daar is het drankgebruik nog altijd ‘onrustbarend hoog’.
Dat blijkt uit het vanochtend verschenen vierjaarlijkse onderzoek van het Trimbos Instituut naar het drank, rook en gokgedrag van jongeren. Ruim 10.000 scholieren werkten er aan mee. Van de 12 en 13 jarigen heeft ruim tweederde wel eens alcohol gedronken, ruim tien procent minder dan bij de laatste peiling in 2003. Spectaculairder is de daling van jongeren die in de maand voor het onderzoek nog alcohol hadden gedronken: een halvering tot circa een kwart bij dertienjarigen.
De onderzoekers zijn door de cijfers optimistisch gestemd. ,,De alcoholconsumptie is daarmee terug tot het niveau van 10 jaar geleden. Het lijkt erop dat de onrust van de afgelopen jaren over het stijgende alcoholgebruik zijn vruchten heeft afgeworpen,’’ aldus het rapport.
Een stuk minder mooi is het drinkgedrag van jongeren van 15 jaar en ouder. 60 procent van de vijftienjarigen is al eens dronken geweest. Voor bijna de helft van hen was dat nog geen vier weken voor het onderzoek. Echt problematische drinkers zijn er al op 16 jaar. Eén op de 10 jongeren van deze leeftijd drinkt in een weekeinde meer dan 21 glazen bier. Jongens drinken niet vaker maar wel meer per keer dan meisjes.
Dat bij deze leeftijdscategorie geen verbetering optreedt, komt omdat ouders veel minder controle kunnen uitoefenen op hun kinderen. De onderzoekers adviseren dan ook het preventiebeleid meer op deze groep te richten. Nu is zuipen vooral stoer onder jongeren. Toch blijkt uit het onderzoek dat ouders ook kritisch naar de eigen rol moeten kijken. Veel jongeren krijgen hun eerste biertje van hun ouders. 40 procent zegt thuis een glas bier te mogen drinken in aanwezigheid van pa en ma. Een kwart van de jongeren van 14 en 15 jaar drinkt alcohol die door vader en moeder is aangeschaft.
ROKEN
Roken raakt steeds verder uit de gratie onder scholieren in het voortgezet onderwijs. In 1999 zei 55% ooit te hebben gerookt. Dat percentage zakte in 2003 al naar 45 procent en is nu nog 39 procent. Dat is het laagste niveau sinds 1988. De onderzoekers peilde frequent roken door naar het pafgedrag van de afgelopen vier weken te vragen. Een vijfde van alle scholieren gaf aan een sigaret te hebben gerookt. De groep 15-16-jarigen rookt het meest (25%). Na die leeftijd begint bijna niemand meer met roken. Opleiding blijkt uit te maken bij de beslissing om te gaan roken. Zo pafte 11 procent van de VMBO scholieren dagelijks terwijl dat maar twee procent is bij VWO’ers. Ook afkomst speelt een rol. Marokkanen roken (en drinken) aanzienlijk minder dan autochtonen.
Door KEES WESSELS
donderdag 12 juni 2008
http://www.ad.nl/utrecht/2361025/Jongeren_drinken_steeds_minder.html
0 reacties so far ↓
There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.